• 文字サイズ
  • よくあるご質問
  • 交通アクセス
  • お問い合わせ
  • 資料請求
    1. HOME
    2. 学部・大学院
    3. 短期大学部
    4. 英語科
    5. 英語科Today一覧

    学部・大学院

    • 先輩が入学を決めた理由
    • パンフレットをネット上でご覧になれます。
    • 大学カリキュラム改訂 VISION 150
    • AIに負けない「子育て」「親育ち」
    • 進学相談会
    • 葡萄祭
    • 研究室訪問
    • 掲載情報
    • LINE@
    • 奨学金・特待生制度について
    • 重要なおしらせ

    短期大学部 英語科

    短期大学部 英語科Today 一覧

    2019年
    02月22日

    カケハシ・プロジェクトに参加!ハワイでの学び

    福岡女学院の代表として短大から5名の学生と引率のBrajcich先生が、対日理解促進交流プログラム「カケハシ・プロジェクト」に参加し、ハワイへ行きました。以下、学生の感想と先生からの報告です。
    tan190222_1.jpg
    ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・
    (2年生:A.T.さんの感想です。)
    私は今回が初めての海外渡航だったのですが、現地の学生やお店の人などと交流してたくさん英語を話すことが出来ました。ある程度、英語が話せるようになってから海外に行きたいと思っていて、ハワイに行くまでの学校生活では、単語を覚えたり、TOEICを頑張ったり、ネイティブの先生と授業中や休み時間にできるだけ話しをするようにしていました。その努力の結果、ハワイで英語を話したり、聞き取るのに苦労することはなかったです!
    話せば話すほど海外の人たちと会話が弾みました。大事なのはきちんとアイコンタクトをして単語だけでもいいから文法を気にせずに話すこと、そして聞き取れなかったら、聞き取れなかったときちんと相手に伝えること、が大事だと知りました。話す上で一番良くないのは何も言わずに黙ってしまうことだと思います。
    今回のハワイ渡航のおかげで自分に自信がついて、ずっと欲しかった外国人の友達もたくさん出来ました。次は留学などで他の国にも行って、もっと英語を話してみたいと思いました。

    (1年生:K.S.さんの感想です。)
    今回カケハシ・プロジェクトに参加することができて本当に良かったです。参加した最大の目的は現地の学生と意見交換が出来るからでしたが、ハワイの抱える問題やハワイに移民した日本人の歴史、真珠湾攻撃など多くの事を学べました。日本領事館でトップ2の方からお話を聞いたり、ハワイで一番歴史ある銀行の方から話を聞くなど、貴重な体験をすることができました。
    また、プロジェクトに参加した他の学生との交流もいい事だったと思います。女学院にこんなにすごい人が沢山いるんだと思いました。チームメンバーとは時間を見つけては発表の練習をしたり話し合ったりしました。
    私が現地で気になった社会問題はホームレスです。ハワイでホームレスが問題になっている事を知らず、初めて聞いた時はこんなに栄えているリゾート地にホームレスがいるのか、と驚きました。しかし、なぜそうなっているのかハワイの状況を聞き、納得し、何か解決策はないだろうかと考えました。これから3ヶ月以内で行うアクションプランを元に、少しでも問題解決に役立てたら嬉しいです。参加させて頂いてありがとうございました。


    tan190222_2.jpg



    tan190222_3.jpg

    (Jack’s Report)
    Day 1: Travel day. We arrived in Honolulu at about 8AM and had a brief orientation at the airport. After lunch downtown, we visited a statue of the first Hawaiian king (King Kamehameha), Bishop Museum, and Izumo Taisha. The first day was a good introduction of the local Hawaiian history and culture.

    Day 2: AM: We visited the Consulate General of Japan and had a lecture there about the history of Japanese immigrants to Hawai'ii and some info on some other general topics. PM: A bus ride to Pali Lookout. This was a lovely place to view and appreciate the natural beauty of Hawai’i. Later that afternoon, we visited First Hawaiian Bank downtown. We got a tour of the bank and a lecture on its history and dealings.

    Day 3: AM: We visited Iolani Palace. We got a guided tour which offered in depth history of the Kingdom of Hawai’i. PM: Hawai’i Pacific University. After lunch on campus, we met HPU students for an “icebreaker” activity. Later, two of our four groups including the “tandai group” gave presentations. One on Japanese seasons and the other (handai group) on the history of our school. Both groups also led activities including “mamemaki” and our Mission Dance. I was very proud of both groups!

    Day 4: AM: We visited Pearl Harbor. Students learned about the history of the battle here. PM: A bus ride to Hawaii’s Plantation Village. This was a very good place to learn about the history of not only the Japanese immigrants who traveled to Hawai’i to work the sugar cane fields, but also of immigrants from other countries and how they all lived and worked together.

    Day 5: Full day at Windward Community College. After watching a show of the natural history of Hawai'i in the college’s planetarium, we joined two classes of students at the college. One was an Interpersonal Communications class, and the other was a Theater class. Both classes were great chances for our students to engage in exchange and everyone had a great time. After lunch, two other groups made their presentations and did their activities. One presentation was on traditional Japanese games and activities and the other on the safety of Japan. Again, the students presented well and the guests audience enjoyed themselves.

    Day 6: AM: The students made presentations about their experiences in Hawai’i and reports on their “action plans”, activities to be carried out in the next few months to put to use the knowledge they gained during their stay. The session was attended by a representative from the Consulate General of Japan. Afterwards we enjoyed a nice discussion with Miyazaki san as she gave the students feedback and talked briefly about her working career and work in Honolulu. PM: We visited the Japanese Cultural Center of Hawai’i. The center offered a great way to learn about the history and culture of the Japanese migration to Hawai’i.

    Day 7: Return to Fukuoka.
    ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・
    Overall, I think the whole project was a great learning experience for our students and I was glad they had this opportunity. Aloha and Mahalo!

    カテゴリー

    バックナンバー

    2019年
    2018年
    2017年
    2016年
    2015年
    2014年
    2013年
    2012年
    2011年
    2010年

    copyright© FUKUOKA JO GAKUIN UNIVERSITY ・ FUKUOKA JO GAKUIN UNIVERSITY JUNIOR COLLEGE

    資料請求

    line@